مفهوم ایمنی ، ایمنی چیست؟

ایمنی واژه ای است که امروزه تقریباً در همه کارها مورد توجه فراوانی قرار می گیرد.

ایمنی واژه ای است که امروزه تقریباً در همه کارها مورد توجه فراوانی قرار می گیرد.
برای کلمه ایمنی می توان تعاریف متعددی را ارائه کرد، از آن جمله محافظت در برابر وقوع خطر است و این خطر می تواند با توجه به شرایط، تعابیر مختلفی داشته باشد از قبیل: ایمنی در برابر سقوط، ایمنی در برابر تصادف ایمنی در برابر آتش سوزی و …، به طوری که امروزه واژه ایمنی جزء واژه های کلیدی امور اقتصادی نیز شده است.
ایمنی عبارت است از میزان درجه دور بودن از خطرها.
در تعریف علمی ایمنی آمده است که خطر در واقع شرایطی است که دارای پتانسیل رساندن صدمه به کارکنان، تجهیزات و ساختمان ها و از بین بردن مواد یا کاهش کارایی در اجرای یک وظیفه از پیش تعیین شده است.
ایمنی به طور صد در صد و مطلق وجود ندارد و عملاً هم هیچ گاه حاصل نخواهد شد.
از این روست که گفته می شود ایمنی، حفاظت نسبی در برابر خطرها است.
ایمنی، می تواند به عنوان ضمانت نامه سازمانی تعریف شود که سطح قابل قبول ایمنی برای فرآیندی خاص یا برای مدت زمان چرخه حیات پروژه، تأمین خواهد شد.

تعریف فرهنگ ایمنی safety culture

فرهنگ ایمنی محصول ارزش ها، گرایش ها، ادراکات، صلاحیت ها و الگو های رفتاری فردی و گروهی کارکنان است، که بوسیله آن میزان تبعیت کارکنان از سبک و شیوه مدیریت ایمنی و بهداشت سازمان مشخص می گردد.
امروزه ۳ دیدگاه درباره فرهنگ ایمنی بیان می شود: ۱ – دیدگاه سخت افزاری: تا چند دهه قبل دانشمندان برای کنترل زیان و کاهش آمار حوادث معتقد بودند که باید موانع و حفاظت های بیشتری را برای دستگاه ها ساخت و یا ابزار و ماشین آلات ایمن تری را بوجود آورد ولی باز هم آمار حوادث صنعتی پایین نیامد! ۲- دیدگاه نرم افزاری: در این دیدگاه کنترل حوادث، کاهش ضایعات، آموزش بهتر تهیه رویه ها procedure، خط مشی ها، برنامه ریزی، مورد توجه قرار گرفت ولی باز هم تاثیر چشمگیری در کاهش آمار حوادث نداشت ۳- دیدگاه زیست افزاری: در این دیدگاه انسان به عنوان عامل اصلی و تاثیر گذار بر حوادث مورد توجه محققین قرار گفت پژوهشگران روی سیستم های ایمنی – ایمنی فرآیند و مدیریت های نوین ایمنی کار کردند تا بلکه بتوانند از احتمال و شدت بروز حوادث بکاهند.
با توجه به این که انسان موجود پیچیده از لحاظ روانی و رفتاریست هنوز نکات مبهم زیادی وجود دارد که در مورد اثر بخشی این روش را قضاوت سخت کرده است.

تاریخچه ایمنی در جهان

یکی از نخستین شواهد کنترل مخاطرات کار مربوط به دوران روم باستان در سده دوم پیش از میلاد است.
در آن زمان معدن چیان با استفاده از پارچه ای جلو دهان خود را می بستند تا از استنشاق گرد و غبار جلوگیری نمایند.
در همین زمینه پزشکان و دانشمندانی چند، پا به میدان گذاشتند و گام هایی جهت اعتلای تندرستی نیروی کار برداشتند.
در سال ۱۴۷۳ النبوگ نخستین نشریه بهداشتی در مورد و آسیب های شغلی را در بین معدن چیان انتشار داد.
او هم چنین در مورد سمیت منو اکسید کربن، جیوه، سرب و اسید نیتریک مطالبی نگاشت.
پس از انقلاب صنعتی (در نیمه دوم سده هجدهم)، صنعت، فناوری و تکنولوژی رشد چشمگیری یافت، اما بر خلاف بهبود وضع زندگی، افزایش سطح تولید و راحت تر شدن کارها، که ناشی از پیشرفت علمی و فنی بود، مشکلات و گرفتاری های بسیاری برای انسان به وجود آمد و سبب شد انسان معاصر در معرض خطرات و تهدیدهای بی شماری قرار گیرد که از آن جمله می توان به بیماری ها و حوادث ناشی از کار و کهولت های زود هنگام که در اثر شرایط نامطلوب، کاری ایجاد می شوند، اشاره کرد.

اصول ایمنی در محیط کار چه ضرورتی دارد؟

پژوهش های صورت گرفته در این زمینه نشان می دهند که هر ساله در جهان، بیش از یک میلیون نفر بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می دهند و تعداد کثیری نیز دچار آسیب های جدی می گردند.
این وضعیت در کشورهای در حال توسعه از میزان و شدت بیشتری برخوردار است.
آمارها نشان می دهند در دهه های اخیر حوادث ناشی از کار به عنوان سومین عامل مرگ و میر در جهان به حساب می آید و علت آن وجود خطرات محیط کار و عدم رعایت مسائل ایمنی است.
از جمله رایج ترین علل مرگ ناشی از حوادث کار می توان به سقوط از بلندی، برق گرفتگی، سوختگی و برخورد جسم سخت اشاره نمود که در اثر عدم رعایت نکات ایمنی و عدم استفاده از وسایل ایمنی اتفاق افتاده اند.

بهداشت محیط کار چیست؟

امروزه بهداشت حرفه ای بدین صورت تعریف می شود: علم و هنر پیشگیری از اثرات سوئی که در طرز کار، محیط کار و خصلت کار وجود دارد و شاغل را به خطر انداخته و باعث ایجاد بیماری های حرفه ای، مسمویت های شغلی و حوادث ناشی از کار می شود.
ایمنی کمیته مشترک سازمان بهداشت جهانی (WHO)و سازمان بین المللی کار (ILO)که در سال ۱۹۵۳ در ژنو تشکیل شده، اهداف بهداشت حرفه ای را چنین ترسیم نمودند: الف) تأمین، حفظ و ارتقای سطح سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی کارکنان در هر پیشه ای که هستند.
ب) پیشگیری از بیماری ها و حوادث ناشی از کار.
ج) انتخاب کارگر یا کارمند برای محیط و شغلی که از نظر جسمانی و روانی توانایی انجام آن را دارد و یا به طور اختصار تطبیق کار با انسان و در صورت عدم امکان، تطبیق انسان با کار.

آمارهای جهانی عدم رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار

تحقیقات و بررسی های انجام شده بر حوادث بزرگی مانند چرنوبیل و بوپال و اتفاقات کوچکی که همه روزه سلامتی و جان ملیون ها نفر را به مخاطره می اندازد نشان داده است که علیرغم بکارگیری کلیه فاکتور های مهندسی و حفاظت های شدید و ایمنی و بهداشت محیط کار همچنان پتانسیل بروز حوادث بزرگ و کوچک در صنایع و محیط زندگی با ریسک بالا وجود دارد.
ایمنی و بهداشت محیط کار (HSE) از مهم ترین مسائلی است که هر فرد در هر سطحی در محیط کار و زندگی باید بدان توجه نماید و غفلت از آن بعضا صدمات و ضایعات جبران ناپذیری را موجب خواهد شد.
نکته ای که هیچگاه نباید فراموش شود این است که خطر همواره در کمین ماست.
بنابراین همواره باید به فکر کاهش آسیب های ناشی از خطرات احتمالی باشیم.
این سخن بدین معناست که حتی اگر ما تمام احتیاطات لازم را بکار ببندیم و ایمنی و بهداشت محیط کار را رعایت کنیم باز هم ممکن است از ناحیه مسائلی که دور از ذهن ماست یا بخاطر اشتباه و سهل انگاری دیگران ما با خطراتی مواجه شویم.
حال اگر می خواهیم خود و دیگران را از گزند این خطرات در امان نگه داریم یا آثار آنها را به حداقل برسانیم باید تمهیداتی را فراهم نماییم.
نخستین مسئله ای که باید در ایمنی و بهداشت محیط کار بدان توجه کنیم تفکر صحیح و منطقی و برخورد درست در پیشگیری از خطر است.

ناامنی شغلی در محیط کار

هرگاه با چیزی رو به رو شدید که احساس کردید ممکن است ایجاد نا امنی کند، حتما آن را به مدیریت یا سرپرست آن بخش گزارش دهید.
یکی از ضروری ترین نکات ایمنی که در محیط کار باید به آن توجه شود، شناسایی عوامل نا امن در شغل خود است.
این موارد عبارت هستند از: پارگی پوشش کف سستی قفسه ها محکم نبودن پله ها هر نوع وسیله معیوب صندلی یا میز های شکسته شکستگی یا سستی کاشی ها سیم های برق بدون محافظ در محل رفت و آمد

مزایای رعایت نکات ایمنی در محیط کار

رعایت مسائل ایمنی می تواند شرکت ها را از پرداخت غرامت های سنگین نجات دهد و همچنین محیطی امن و سالم برای افزایش نشاط کارکنان فراهم آورد.
پس نتیجه می گیریم رعایت نکات ایمنی در محیط کار مهم ترین و اصلی ترین اقدامی است که قبل از شروع به کار باید انجام شود.

ایمنی پا

کفش های ایمنی به طیف وسیعی از کفش های حفاظتی با شکل، جنس و طرح مختلف اطلاق میشوند که وظیفه آنها محفاظت از پا در برابر انواع مختلفی از خطرات شیمیایی، فیزیکی، بیولوژیکی و مکانیکی می باشد.
صدمات و آسیب های وارده به ناحیه پا یکی از معمول ترین حوادث شغلی در اغلب محیط های صنعتی به حساب می آید.
سقوط اشیاء سنگین بر روی پا و به ویژه ناحیه پنجه می تواند منجر به جراحات شدید شود.
سوختگی های پا در اثر تماس با فلزات مذاب، جرقه ها و مواد شیمیایی خورنده به وفور در صنایع آهن و فولاد دیده می شود.
بریدگی، خراشیدگی و سوراخ شدگی پاها نیز یکی از حوادث معمول در بسیاری از محیط های کاری محسوب می شود.
درماتیت ها یا اگزما ممکن است در اثر تماس با طیف وسیعی از مواد نظیر اسید ها، بازها و بسیاری مواد دیگر رخ دهد.
سرمازدگی ناحیه پا و سرخوردن افراد از انواع خطرات دیگری هستند که شاغلین در بعضی از صنایع را تهدید می کند.

نوشته مفهوم ایمنی ، ایمنی چیست؟ اولین بار در کفش ایمنی ساتر.
پدیدار شد.

تحریریه
تحریریه
مقاله‌ها: 73

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/wearexport/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/wearexport/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420